20.12.2006

Monikulttuurisuus ja nainen

Olen usein huomauttanut siit� paradoksista, ett� maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta (jotka k�yt�nn�ss� tarkoittavat islamisoitumista ja siihen alistumista) kannattavat p��asiassa ne, jotka ovat t�m�n kehityksen suurimpia h�vi�ji�. Jostakin syyst� esimerkiksi duunarin asialla mielest��n oleva vasemmisto kannattaa palkkoja polkevan halpaty�voiman maahantuontia. Feministit taputtavat k�si��n avoimen naisvihamieliselle muslimikulttuurille. Vihre�t ovat innoissaan, kun matalan kulutuksen maista tuodaan Eurooppaan miljoonia uusia kerskakuluttajia, sellaisia, jotka eiv�t ole ikin� kuulleetkaan mist��n ekologisesta ajattelusta. Ja sellaisia, joille teurasel�imen tainnutus hoidetaan sanomalla ��neen Allahin nimi. Sekularismia ja rationaalisuutta ajava akateeminen yhteis� hurraa uskonnollisen fundamentalismin ja kreationistisen ajattelun nousulle. Liikaa evankeliumia (ja liian v�h�n UT:n muita osia) lukeneet l�ssytil��kristityt saarnaavat suvaitsevaisuutta niit� kohtaan, jotka ilmoittavat murskaavansa ristin ja tarjoavat v��r�uskoisille vaihtoehtoina alistumista tai kuolemaa. Ja niin edelleen.

Kirjoituksessa Islamin yleisest� ja erityisest� suvaitsevaisuudesta pohdin monikulttuurisuutta seksuaaliv�hemmist�jen n�k�kulmasta. T�n��n ajattelin kirjoittaa naisista. Yllykkeen sain tuoreesta kulttuurinrikastumistapahtumasta pohjoisessa. 26-vuotias nainen joukkoraiskattiin Oulun keskustassa perjantain ja lauantain v�lisen� y�n� 16.12. Miehi� oli nelj�st� kuuteen, ja he olivat ennen raiskausta ly�neet naisen tajuttomaksi. Sanomalehti Kalevan mukaan he olivat ulkomaalaisia, "tummia mutta eiv�t mustaihoisia".

Hesari julkaisi uutisen verkkosivuillaan 17.12. Jutusta oli saksittu pois kaikki tekij�iden ulkon�k��n ja -maalaisuuteen liittyv�t maininnat. Sensuuristaan tunnettu HS salli seuraavan viestin ilmesty� jutun kommenttiosastolle:

"[...] suomalaisten miesten kasvatuksessa on jotain vialla, miten t�mm�ist� voi tapahtua sivistyneess� maassa? Esim. Armeija/siviilipalvelus olisi hyv� paikka, jossa voitaisiin luennoida suomalaisille miehille naisten oikeuksista!"

Monet lukijat, min� heid�n joukossaan, huomauttivat kommenteissaan tapauksen yksityiskohdista. Vastoin ennakko-odotustani sensori p��sti viestit l�pi. Vajaa tunti huomautukseni j�lkeen juttua p�ivitettiin ja siihen lis�ttiin maininta tekij�iden ulkomaalaisuudesta. Tuntomerkeist� ("tumma iho") vaiettiin edelleen, siit� huolimatta, ett� silminn�kij�ilt� pyydettiin vihjeit�.

Aamulehti poisti linjalleen ominaisesti uutisesta tekij�iden ulkomaalaisuuteen viittaavat maininnat. Iltalehti ja Ilta-Sanomat eiv�t oikein tienneet, pit�isik� sensuroida vai ei, ja lopputulos on v�h�n hassu. Maininta ulkomaalaisuudesta on s�ilytetty, maininta tummuudesta poistettu, mutta tieto ei-mustaihoisuudesta j�tetty:

"Miehet vaikuttivat naisen mukaan ulkomaalaisilta, mutta eiv�t olleet mustaihoisia."

Tarkoittaako "ulkomaalainen" oletusarvoisesti mustaihoista? Vai onko ulkomaalainen raiskaaja IL:n ja IS:n mielest� oletusarvoisesti mustaihoinen?

Tapauksesta tuskin kuullaan mit��n jatkossa. Seh�n oli yksitt�istapaus, eik� yksitt�istapauksia saa k�ytt�� koko yhteis�n leimaamiseen. Joka tapauksessa kyse oli h�iriintyneist� yksil�ist�, eik� selityst� pid� hakea tekij�iden kulttuurista.

Reino taisi joskus sanoa vieraskirjassani, ett� pieni v�hemmist� p��see pilaamaan koko joukon maineen, koska koko joukko uskollisesti my�t�ilee sit� pient� v�hemmist��. Muistaako joku kuulleensa, ett� yksik��n Suomen haasteellisista v�hemmist�ist� olisi koskaan mill��n tavoin esitt�nyt kollektiivista pahoittelua suomalaisille j�sentens� edesottamuksista? Tai ett� ne olisivat katsoneet hyv�ksi ryhty� sis�iseen kurinpalautukseen m�t�munien ojentamiseksi? En min�k��n. Sen sijaan esimerkiksi kuuden vuoden takaisten Hakunilan kahakoiden yhteydess� Helsingin ja Vantaan somaliyhteis� oli yhten� miehen� kadulla osoittamassa mielt��n k�r�jille tapon yrityksest� joutuneiden maanmiestens� puolesta. Somalien riehuessa viime vuoden syksyll� Helsingin keskustassa yhteis�n nokkamiesten ainoa julkisuudessa ilmaistu huolenaihe olivat valtav�est�n asenteet somaleja kohtaan. Somalien riehuessa t�m�n vuoden kes�ll� ja syksyll� Turussa somaliyhteis�n (ja Turun p��tt�jien) suurin huolenaihe olivat suomalaisten organisoimat ("ulkomaalaisvastaiset") katupartiot.

Suomalaisten asenteet ovat raiskaustapauksen merkitt�vin aspekti my�s Antero Mukan k�sitt�m�tt�m�ss�, Hesarin 18.12. julkaisemassa vuodatuksessa, josta on vaikea sanoa sen enemp�� kuin samaa laatujulkaisua edustavan Reetta R�tyn taannoisesta ulkomaalaispolitiikkaa k�sitelleest� kirjoituksesta.

Jos v�hemmist�yhteis�t eiv�t ota lainkaan kantaa j�sentens� keskuudessa rehottavaan rikollisuuteen, t�st� voidaan p��tell�, ett� asia ei kiinnosta n�it� yhteis�j�. Tai ett� ne hyv�ksyv�t j�sentens� teot. K��nnett�v�t k��nt�en, Suomi otti valtiona, ministereiden ja kansanedustajien suulla, kantaa Kajaanin v�itettyihin rasistisiin hy�kk�yksiin vuonna 2005. T�ll� kannanotolla yhteis� nimelt� "suomalaiset" tuomitsi j�sentens� rikokset muita etnisi� ryhmi� vastaan. (Tosin my�hemmin k�vi ilmi, ett� mit��n rasistisia hy�kk�yksi� ei tapahtunutkaan, vaan asianosaiset maahanmuuttajat olivat itse syyllistyneet pahoinpitelyihin. N�m� seikat eiv�t sitten en�� p��tyneetk��n valtamediaan, eik� kukaan esitt�nyt anteeksipyynt�� kajaanilaisille kaupungin perusteettomasta leimaamisesta rasismin tyyssijaksi.)

Voidaan my�s kysy�, miten laajasti tietyn v�est�ryhm�n on kunnostauduttava rikosten saralla, jotta teot muuttuisivat yksitt�istapauksista trendiksi. Jostakin syyst� er�iden maahanmuuttajaryhmien suhteellinen (ja suomalaisiin n�hden moninkertainen) v�kivaltarikollisuus kasvaa tasaisesti vuosi vuodelta, vaikka kyseess� on kuulemma vain pikkuriikkinen v�hemmist� kyseisten ryhmien kaikista j�senist�. Joko tekij�it� ei rangaista teoistaan vaan p��stet��n takaisin vapaalle, tai sitten n�ist� ryhmist� tulee markkinoille jatkuvasti uusia tekij�it�.

T�rkein kysymys on kuitenkin se, miksi Oulun joukkoraiskaus tapahtui. Ovatko tekij�t h�iriintyneit� yksil�it� (kuten tiedostajat haluavat uskoa), vai omassa kulttuurillisessa kontekstissaan normaaleja nuoria miehi� (kuten min� uskon)? L�hden siit� (viel� t�ll� hetkell� rasistisesta ja islamofobisesta mutta poliisitutkinnan edetess� 100-prosenttisella varmuudella oikeaksi osoittautuvasta) oletuksesta, ett� he olivat muslimeja. Mit� sanovat islamin oppineet, nuo joka naisen parhaat yst�v�t, raiskaamisesta ja erityisesti l�nsimaalaisen naisen raiskaamisesta? Mit� k�yt�nn�n tasolla tapahtuu muualla maailmassa, ja millaiset ovat tulevaisuuden n�kym�t?

Er�s lukijoista l�hetti minulle mielenkiintoisen lehtiuutisen 16 vuoden takaa. Hesarin toimittaja Terhi Width raportoi Oslosta 23.7.1990. (Skannattu leike l�ytyy t�st�.) Norja oli tuolloin py�re�sti samassa tilanteessa maahanmuuton kanssa kuin Suomi nyt. Ulkomaalaisia oli 3,3% maan v�est�st�. T�ll� hetkell� heid�n osuutensa on 8,3%. Suurimpia ryhmi� ovat pakistanilaiset, ruotsalaiset ja irakilaiset.

Vaikka maahanmuuttajia oli v�est�st� vain 3,3%, he tekiv�t vuonna 1989 15% Norjan v�kivaltarikoksista. He tekiv�t 70% vuoden 1990 ensimm�isen puoliskon aikana ilmoitetuista raiskauksista. Lue edellinen lause uudestaan.

Koska elettiin vasta vuotta 1990, oli mahdollista sanoa monia sellaisia asioita, joita niiden ilmeisyydest� huolimatta ei ole mahdollista sanoa vuonna 2006. Annette Thommesen Norjan pakolaisj�rjest�st�:

"On selv��, ett� hunnutettuihin naisiin tottunut muslimi villiintyy hiekkarantojen paljaasta rintamassasta. Siksi on korkea aika j�rjest�� aiheesta valistuskursseja."

Reaktiot olivat tuttuja meille my�hempien aikojen ihmisillekin:

"Norjaan asettuneet pakolaiset pit�v�t pakolaisj�rjest�jen lausuntoja loukkaavina, ja yksitt�iset henkil�t ovat haastamassa Thommesenia oikeuteen kunnianloukkauksesta."

Muslimien kunniaa ei loukannut se, ett� he marginaalisena v�hemmist�n� tekiv�t kaksi kolmasosaa uuden kotimaansa raiskauksista. Heit� loukkasi vain se, ett� jonkun mielest� asialle olisi pit�nyt tehd� jotakin. T�m� on loogista, jos hyv�ksyt��n tosiasiaksi se, ett� muslimiraiskaajat eiv�t mielest��n tee yht��n mit��n v��rin raiskatessaan. Varsinkaan raiskatessaan v��r�uskoista. Itse asiassa muslimioppineet ovat sanoneet t�m�n moneen kertaan, mutta me emme halua kuunnella heit�. Me kuuntelemme mieluummin Jaakko H�meen-Anttilan tuhannen ja yhden y�n satuja.

Vuonna 2004 K��penhaminan Islamilaisen Kulttuurikeskuksen mufti Shahid Mehdi kertoi televisiohaastattelussa, ett� naiset, jotka eiv�t k�yt� huivia, "kerj��v�t raiskausta". (Mufti on islamin lakia tulkitseva juristi.)

Syksyll� 2006 Australiassa kuohahti, kun maan autoritatiivisin uskonoppinut, mufti Sheik Taj Din al-Hilali, piti Sydneyss� Ramadanin kunniaksi saarnan kuulijoilleen. H�n sivusi puheessaan muutaman vuoden takaisia joukkoraiskaustapauksia. Syytettyin� olleet arabimiehet olivat oikeudessa todenneet h�peilem�tt�, ett� on oikein raiskata kristittyj� naisia. Meid�n n�k�kulmastamme t�m� on hullun horinaa, mutta islamin opetuksia vasten asetettuna t�ysin johdonmukaista puhetta. Islam on doktrinaalisesti ekspansiivinen uskonto. Mohammad k�skee levitt�m��n sit� ja k�ym��n sotaa v��r�uskoisia vastaan. Lis�ksi Mohammad ilmoittaa koraanissa (4:24) expressis verbis, ett� vihollisen naisia tulee kohdella sotasaaliina, ja ett� heit� sopii k�ytt�� seksuaalisesti hyv�kseen.

Paitsi ett� muslimimiehi� vaivaa huivikulttuurilla mahdollisesti selittyv� olematon impulssikontrolli, he ovat mielest��n islamin sotureita ja kohtelevat is�nt�maan naisia siten kuin n�it� tulee kohdella. Raiskaukset ovat johdonmukainen seuraus siit� islamista, jota heille l�nsimaisissa moskeijoissa opetetaan.

Mit� mufti Hilali siis sanoi? H�n sanoi, ett� raiskaus...

"...on 90-prosenttisesti naisen vastuulla. Miksi? Koska naisella on viettelyn aseet. Se on nainen, joka ottaa vaatteensa pois, lyhent�� niit�, flirttailee, meikkaa ja puuteroi, ja l�htee kadulle, Jumala meit� varjelkoon, leikittelem��n. [...] Ja sitten tulee armoton tuomari ja antaa 65 vuotta vankeutta."

Hilali viittaa vuoden 2000 jengiraiskauksiin ja niiden p��tekij��n Bilal Skafiin, joka tuomittiin aluksi 55 vuoden vankeuteen. H�n naureskeli oikeudessa ja kiroili tuomarille sek� uhkaili terroriteoilla vankilassa, mutta korkein oikeus katsoi silti hyv�ksi lyhent�� tuomiota 28 vuoteen.

Hilali jatkaa ja siteeraa toista uskonoppinutta:

"Mutta kuka aloitti t�m�n kaiken? Kirjailija al-Rafee sanoo, ett� jos h�n olisi tuomitsemassa raiskausrikosta, h�n ojentaisi miest� ja m��r�isi naisen elinkautiseen vankeuteen. Miksi sin� tekisit niin, Rafee? Siksi, ett� jos nainen ei olisi j�tt�nyt lihaa esille, kissa ei olisi napannut sit�. Jos hankit kilon lihaa etk� pane sit� j��kaappiin, kulhoon tai keitti��n vaan j�t�t sen tarjottimella takapihallesi, olet hullu, jos alat tapella naapurisi kanssa siksi, ett� h�nen kissansa s�i lihan. Eik� ole n�in? Jos panet lihan suojaamattomana kadulle, puutarhaan, puistoon tai takapihalle ja kissa sy� sen, kenen vika se on, kissan vai suojaamattoman lihan? Suojaamaton liha on onnettomuus. Jos liha olisi peitetty, kissat eiv�t py�risi sen ymp�rill�. Jos liha on j��kaapin sis�ll�, ne eiv�t saa sit�. Jos nainen on kotonaan, ja jos h�n pukeutuu huiviin ja noudattaa hyveellisyytt�, onnettomuuksia ei satu."

Hilali on samoilla linjoilla kuin Oslon yliopiston sosiaaliantropologian professori Unni Wikan, joka taannoin sanoi, ett� viettelev�sti pukeutuneet naiset ovat osasyyllisi� Norjan jengiraiskauksiin:

"Norjalaisnaisten on ymm�rrett�v�, ett� el�mme monikulttuurisessa yhteiskunnassa, ja sopeuduttava siihen."

Osa Australian muslimiyhteis�st� n�ki Hilalin tekev�n huonoa pee�rr�� ja "tyrmistyi" t�m�n puheista. Tukeakin kuitenkin ropisi, mm. Abduljalil Sajidilta, yhdelt� Britannian vaikutusvaltaisimmista muslimiauktoriteeteista:

"Tri Sajid, vieraillessaan Australiassa, sanoi, ett� Sheikh al-Hilali hy�kk�si siveett�myytt� ja kevytkenk�ist� pukeutumista vastaan. Sit� vastaan, ett� naiset 'seisoskelevat kaduilla ja houkuttelevat miehi� tekem��n n�it� pahoja tekoja'. [...] 'Mik� t�ss� on v��rin? Kuka on eri mielt�? [...] Minun mielest�ni h�n on suuri oppinut, joka tuntee erinomaisesti islamilaisen lain. Kunnioitan h�nen n�kemyksi��n. H�nen aikomuksensa ovat jalot. H�n haluaa tehd� moraalisuudesta ja hyveellisyydest� osan yhteiskuntaamme.'"

Pit�ess��n puhettaan Hilali kuvitteli puhuvansa vain omilleen. H�nen n�kemystens� p��sty� tiedotusv�lineisiin alkoi armoton selittely. H�net oli ymm�rretty v��rin, asioita oli irrotettu kontekstistaan jne.

Vihaiset australialaiset p��ttiv�t j�rjest�� "bikini-marssin" australialaisen el�m�ntavan puolesta ja protestiksi fundamentalismia vastaan. Australialainen lehdist�, tiedostavaan l�nsimaiseen tapaan, aloitti loanheiton ja syyt�kset ��rioikeistolaisista yhteyksist�. Tapahtuman j�rjest�j�t saivat uhkailusoittoja, ja lehdet jopa julkaisivat heid�n nimi��n ja yhteystietojaan. Paikalliset sosialistit, sosialistien uuden ajan perinnett� noudattaen, ryhtyiv�t yhdess� islamistien kanssa puuhaamaan vastamielenosoitusta. Lopulta marssi jouduttiin peruuttamaan. (Kts. projektin kotisivut.)

Ja kuinka ollakaan, t�n� syksyn� Sydney'� riivanneet jengiraiskaukset levisiv�t Victoriaan. Nelj� 16-17-vuotiasta, L�hi-Id�st� kotoisin olevaa nuorukaista ry�sti ja raiskasi kaksi 14-vuotiasta tytt�� melbournelaisella rautatieasemalla. Yksi syytetyist� oli syyllistynyt jo aiemmin samana vuonna alaik�isen raiskaukseen.

Lis�� oppineita mielipiteit� olemme kuulleet Pakistanista, mist� - ihan ohimennen vain - on kotoisin suurin osa Norjan ja Britannian ja suuri osa Ruotsin muslimiyhteis�st�. Maan sotilashallitus on tehnyt muutoksia raiskausta koskevaan, islamistiseen rikoslakiin. Todistustaakkaa kevennet��n siten, ett� naisen ei en�� tarvitse l�yt�� raiskaussyyt�ksilleen nelj�� miestodistajaa, kuten koraani m��r��. (Ellei nainen pysty esitt�m��n nelj�� miestodistajaa, syytetty vapautuu, mutta nainen itse tuomitaan haureudesta.) Islamilaisen opposition yhteenliittym� Muttahida Majlis-e-Amal (MMA), jolla on vahva edustus parlamentissa ja m��r��v� asema kahden keskeisen osavaltion lains��d�nt�elimiss�, ja jota pidet��n hallituksen p��asiallisena uhkaajana ensi vuoden vaaleissa, on ilmoittanut k�ynnist�v�ns� kansanliikkeen uudistusten perumiseksi. Uskonoppineiden mukaan muutokset ovat "moraalittomia ja ep�islamilaisia" sek� todiste "l�ntisten arvojen soluttautumisesta yhteiskuntaan".

Samaa aihepiiri� sivuavat my�s tuoreet uutiset tsunamista toipuvasta indonesialaisesta Acehin maakunnasta. Acehiin virranneet kansainv�liset avustusmiljoonat on k�ytetty shariaa valvovan ja naisia terrorisoivan uskonnollisen miliisin yll�pitoon ja paisuttamiseen. Viranomaiset valvovat huivien k�ytt��, ja joissakin paikoin naisille suunnitellaan iltaista ulkonaliikkumiskieltoa. Sosiaality�ntekij�t varoittavat, ett� t�m� pakottaa monet tsunamilesket j�tt�m��n iltaty�ns� mm. tarjoilijoina ja ruuanmyyjin� ja turvautumaan prostituutioon. Paikallisten arvioiden mukaan sharia-miliisej� on palkattu enemm�n kuin tavallisia poliiseja, ja he ovat p��asiassa aggressiivisia nuoria miehi�.

Nainen, joka todetaan syylliseksi "sopimattomaan" pukeutumiseen tai oleskeluun miehen l�heisyydess�, tuomitaan erityiseen rangaistukseen. H�net saatetaan rituaalia varten pystytetylle lavalle ja pakotetaan polvilleen. Lavalle nousee naamioitunut ja kepill� varustautunut mies, joka resitoi mikrofoniin tilanteeseen sopivia uskonnollisia mietteit�. T�m�n j�lkeen h�n alkaa laskea, ja jokaisella numerolla keppi heilahtaa. Kaikesta p��tellen kepit heilahtavat monessakin mieless�:

"Silminn�kij�iden mukaan mieskatsojat ulvahtelevat usein ilosta, heittelev�t uhreille hurskaita kirouksia ja lietsovat itse��n kiihkoon."

Ihan vaan jos olit miettinyt, mit� kaikkea hyv�� suomalaisilta verotetulla 700 miljoonan euron vuotuisella kehitysapupotilla saadaan aikaan.

Norjan tilanne 16 vuotta sitten oli varmaan orastavan monikulttuurisuuden alkukankeutta, kuten Oulun joukkoraiskauskin. Asiat ovat varmaan nyt paljon paremmin.

Vuonna 2001 Aftenposten kirjoitti samasta aiheesta. Yhdess�toista vuodessa ulkomaalaisten osuus Oslon v�est�st� oli kivunnut 14,3 prosenttiin. Vuonna 2000 raiskausten m��r� oli 40 prosenttia korkeampi kuin edellisvuonna. Vuonna 2001 niit� oli jo syyskuussa 13 prosenttia enemm�n kuin koko edellisvuonna. 65 prosentilla ep�illyist� oli "ei-l�nsimainen" tausta. Norjalaiset, joita oli 85,7% Oslon asukkaista, muodostivat 28 prosenttia raiskausep�illyist�. Uhreista 80% oli norjalaisnaisia.

[T�ss� v�liss� professori Unni Wikan (kts. ylemp�n�) antoi kuuluisan lausuntonsa.]

Ei siis muutosta suhteessa vuoteen 1990. Paitsi tietysti sik�li, ett� raiskausten absoluuttinen m��r� oli lis��ntyneen maahanmuuttajav�est�n my�t� r�j�ht�nyt.

Aftenposten palasi aiheeseen joulukuussa 2006. Raiskausten absoluuttinen m��r� oli vuonna 2005 kaksinkertaistunut vuoteen 2001 n�hden. T�n� vuonna n�ytt�� tapahtuvan uusi tuplaus, sill� jo elokuussa Oslon raiskaustukikeskukseen oli tullut 165 asiakasta (130 koko edelt�v�n� vuotena). Vastaava trendi on huomattu Oslon lis�ksi ainakin Trondheimissa.

Asiantuntijoiden reseptit ovat tuttuja. Per Kristian Dotterud miehille tarkoitetusta Reform-keskuksesta kehoittaa...

"...miehi� ottamaan aktiivisen roolin ja keskustelemaan siit�, mit� he voisivat tehd�."

Niin. N�ill� sivuilla min� olen antanut oman vaatimattoman panokseni keskusteluun siit�, mit� pit�isi tehd�, jotta naisten ei tarvitsisi pel�t� puskaraiskauksia koiraa ulkoiluttaessaan tai ravintolasta kotiin palatessaan. Kontribuutioni vain ei p��s��nt�isesti kelpaa. Arvaatteko, mit� meid�n miesten pit�isi Dotterudin mielest� tehd�?

"Mielest�ni miesten pit�� ottaa sek� yksil�llinen ett� kollektiivinen vastuu. Raiskausongelmasta pit�� tulla puheenaihe miesten v�lill�."

Minun mielest�ni taas Dotterudin tavoite on jo saavutettu. Miehet ovat jokseenkin ainoita, jotka puhuvat todellisesta ongelmasta. Todellinen ongelma ei ratkea sill�, ett� min� ja Pentti kokoonnumme miesrinkiin ja puimme maskuliinisuutemme ja fallosentrisen paradigman dilemmaa. Todellinen ongelma on se, ett� eurooppalaisista naisista on tullut barbaarivalloittajien riistaa omassa maassaan. Ongelma ratkeaa vain poistamalla barbaarivalloittaja. Miesten enemmist� olisi tehnyt t�m�n jo kauan sitten, ellei harhautunutta hoivavietti��n hyv�ilev� eurooppalainen nainen seisoisi j�rk�ht�m�tt� barbaarivalloittajan suojakilpen�.

T�m� tilanne on ��rimm�isen turhauttava minulle miehen�. Uskon, ett� se on yht� turhauttava suurimmalle osalle miehist�. Luulen, ett� Nyk�s-Matin ja Mervi Tapola-Nyk�sen (vai mik� sen nimi nyky��n on) kahnauksia setviv�st� poliisista tuntuu v�h�n samalta. Mervi soittaa, ett� "tulkaa apuun, se tappaa". Poliisi hakee Masan asemalle ja auttaa Mervi� laatimaan rikosilmoituksen. P�iv�� my�hemmin Mervi peruuttaa ilmoituksen ja ihmettelee Iltalehden kannessa, miksi poliisi vainoaa tavallisia, rakastuneita ihmisi�. P�iv�� my�hemmin Masa ly� Mervilt� silm�n mustaksi, ja Mervi ihmettelee Iltalehden kannessa, miksei kukaan tee mit��n.

Britannian, Norjan ja Australian tie on my�s Suomen tie. Oulun raiskaustapaus ei ole ensimm�inen eik� viimeinen laatuaan. Se on osa Suomen v��j��m�t�nt� muutosta tavalliseksi l�nsieurooppalaiseksi yhteiskunnaksi. "Yhteis�lliseksi ja vastuuta kantavaksi yhteiskunnaksi", kuten Anna Kontula&co sanoisivat. Yhteiskunnaksi, jossa kasvava osa kansasta pit�� naisia tavalla tai toisella vastuullisena raiskauksiin. En tarkoita nyt pelk�st��n niit� maahanmuuttajia vaan my�s tiedotusv�lineiss� ja politiikassa ��ness� olevia tiedostajia (tyyppi� Unni Wikan), joille itse raiskaukset eiv�t ole l�himainkaan yht� suuri ongelma kuin ne ulkomaalaisiin kohdistuvat asenteet, joita raiskauksista k�yty asianmukainen keskustelu voisi synnytt��.

Olen kirjoittanut aika ajoin kollektiivisen syyllisyysk�sityksen ongelmista. Silti minun on vaikea olla tuntematta kollektiivista n�rk�styst� naisia kohtaan, ensinn�kin siit�, mink� he (ja muutama miespuolinen h�nnystelij�) antavat tapahtua t�lle yhteiskunnalle ja itselleen, ja toiseksi siit�, ett� jokaisen joukkoraiskauksen ja muun naisiin kohdistuvan v�kivallanteon j�lkeen tiedostava naisv�ki syyllist�� minua, suomalaista miest�, siit�, ett� suomalaiset naiset tuntevat turvattomuutta. Kollektiivisessa n�rk�styksess�ni huomaan v�lill�, ett� minun on vaikea tuntea aitoa sympatiaa n�iden rikosten uhreja kohtaan. Tunnen houkutusta ajatella, ett� naiset saavat sit�, mit� pyyt�v�t.

Yrit�n kuitenkin olla ajattelematta n�in. Koska kaikki naiset eiv�t ole sellaisia. Raiskaukset tulevat joka tapauksessa lis��ntym��n. Koska n�in ollen yh� useampi nainen tulee joka tapauksessa raiskatuksi, toivon hartaasti, ett� uhrinsa sattumanvaraisesti valitsevien saalistajien kynsiin j�isiv�t oikeat naisihmiset. Vihervasemmistolaiset maailmanparantajat ja heid�n ��nest�j�ns�. Mieluummin he kuin joku muu. Heihin ei tehoa mik��n muu kuin se, ett� monikulttuuri osuu omaan nilkkaan.

Muualla aihetta ovat k�sitelleet:

* Lot kirjoituksessa Sanomien l�mmin syli,
* Reino kirjoituksessa VPM ilmoittaa raiskauksesta.


Takaisin